Gratis levering over 15.000,-
7 års garanti
Høy kvalitet

Siste innlegg

Påsken er overstått og av det jeg leser så har mange destinasjoner opplevd mye mennesker samlet til gode opplevelser. Det har vært en vanskelig tid for oss som jobber med møteplasser for mennesker. Vi må nok fortsatt se at pandemien har endret folks vaner og at det å handle på nett har blitt mer vanlig for flere. Samtidig har vi sluttet å gå ut som vi gjorde tidligere og da må det sette inn ekstra tiltak for at dine kunder skal komme tilbake.


Min mening er at det vil normalisere seg raskt når mulighetene er tilbake. Det bekrefter i stor grad artiklene fra påsken med supre tall for mange butikker, hoteller og restauranter. Da blir det ekstra viktig at de velger dere, så her må man være på. som vi gjorde tidligere og da må det sette inn ekstra tiltak for at dine kunder skal komme tilbake.

Det er ikke noe galt med onlineshopping eller takeaway mat. Det tror jeg vi skal heie på, men de som vil bli gode må også fortsatt gi sine kunder en opplevelse for at de skal komme igjen. Legg til rette for spennende butikker og møteplasser, fokusèr på pickup områder og sørg for at levering hjem blir unik.

Det er alltid mange trender som påvirker utvikling av konsepter og innredning.

Det interessante nå er at det som før var «nice to have» nå har blir endret til «must have». Det gjelder både innfor materialer og overflater, men også i overført betydning ved at nå er det mye strørre fokus på bærekraftig utvikling. En artikkel jeg har tatt meg friheten til å sitere gir oss et lite innblikk i trender fra Europa i hvertfall.

«Bærekraftige materialer vinner terreng i butikkdesign

Av Katja Laska

Bærekraft – et tema og en trend som vil fortsette å endre seg og ta over mange forretningsagendaer. Miljøvennlig handling og butikkinnredningssystemer har lenge vært et kritisk krav i detaljhandelsmiljøer ifølge Swantje Donath, hos Umdasch – The Store Makers. Men hva betyr det…nøyaktig?

Ms. Donath, hva er “bærekraftige materialer”?


Mange dimensjoner er kombinert under overskriften “bærekraftige materialer”.


Ved siden av materialer som er fullt bærekraftige og sertifisert produsert på en miljøvennlig måte, blir bærekraftig innkjøp stadig viktigere. Du kan også legge til det økologiske fotavtrykket til butikkinnredninger eller inkludere karbondioksid (CO2)-utslipp produsert av all transport i dine respektive beregninger.

Hva er de viktigste nye trendene?

“Ren natur” fortsetter å være en stor trend: materialer som lokale tresorter (gran og furu) som er igjen i sin naturlige tekstur produserer en distinkt duft og skaper en behagelig og varm sjarm og atmosfære. Kork og filt fortsetter også å være spennende designelementer takket være deres fantastiske allsidighet – de kan være fargerike og stilige, men samtidig enkle og naturlige.

Regionalt materiale er også populært og egner seg til historiefortelling og engasjerende opplevelser. Noen gode eksempler inkluderer terrazzo (et komposittmateriale av marmorflis satt inn i sement) med tilsetningsstoffer fra den respektive regionen, veggmalerier med tradisjonell treshingel og saueull for akustiske applikasjoner.

Når det kommer til materialitet og design, merker vi en kontinuerlig utforskning og utvikling av nye materialer. Dette inkluderer sjøgressveggpaneler, fliser i marmor-look laget av fiskeskjell, skinnalternativer laget av trefiner eller soppmycel (rotstrukturen til sopp), fliser laget av alger eller akustiske materialer laget av resirkulert papir eller masse – det er ingen grenser. i fantasiens univers. Materialets nye, ofte naturlige strukturelle utseende smelter sammen et design med klare linjer, og skaper dermed en feel-good atmosfære som fokuserer på det essensielle.

«Upcycling» er fortsatt en av de største trendene. Tilnærmingen åpner muligheter for nye, spennende overflater som tilfører et unikt estetisk utseende.

Tilpasning er enda en nyskapende trend: produksjonsprosessen bruker resirkulert innhold før forbrukeren, for eksempel betyr materialer som har blitt omdirigert fra kundens avfallsstrøm. Dette skaper et unikt, tilpasset utseende. Eksempler inkluderer trepaneler laget av rester av denim som overflatemateriale, paneler laget av høyt komprimerte brukte tekstiler med et topplag fra kundens produksjonsavfall.

Denne typen materialapplikasjon kommer sannsynligvis med spesielle krav.

Ja, det er visse punkter å ta hensyn til. I noen tilfeller kan høy brennbarhet og økt brannbeskyttelse (B3-A1), nullutslippsstandarder eller spesielle motstandskriterier må tas med i ligningen. Du må også sørge for optimal bruk av materialer: Hvis et materiale påføres feil, kan det hende at det ikke varer lenge og krever deretter ekstra bruk av andre ressurser. Utseende og funksjonalitet kan også påvirkes negativt. Kostnader og ledetider kan også avvike fra konvensjonelle produkter og må integreres i timeplanen og kostnadsplanen.

Kan du gi oss noen ekspertråd om hvordan forhandlere kan følge en bærekraftig tilnærming til butikkinnredning?

Et første skritt kan være å pusse opp ditt eksisterende butikklokale. I stedet for å kaste hele varelageret som en del av ombyggingsprosjektet ditt, kan du etterbehandle og gjenbruke eksisterende butikkinnredning – et alternativ som er både bærekraftig og budsjettvennlig. Derfor skapte vi oppussingskonseptet «refresh your shelf», som er til fordel for detaljhandelskjeder som en bærekraftig løsning: utdatert utstyr, inventar og beslag fjernes, rengjøres, eventuelt omlakkeres og rekonstrueres i denne settingen. Dette blåser nytt liv inn i en forhandlers varelager og er mer kostnadseffektivt enn en investering i nye produktdisplayenheter.

En revurdering og redesign av spesifikke områder kan være en annen fin måte å takle bærekraftig butikkinnredning på: installere bærekraftige og karbonnøytrale gulv, forbedre romakustikken takket være bærekraftige akustiske elementer, komplettere butikkinnredning med bærekraftige butikkinnredningselementer i midtpartiet eller gjennom omarbeidede veggpaneler – det er mange alternativer for å gjøre om butikklokaler

Bærekraftig butikkinnredning kan lønne seg på mange måter: Den første investeringen i høykvalitets og fleksible butikkinnredningssystemer kan være større, men vil spare deg penger i det lange løp. Lavprisalternativer kommer ofte med negativer som høye minimumsbestillingsmengder, lange leveringstider, usikre leveringsytelser, potensielle kvalitetsproblemer, dårlig kundeservice, mangel på standarder og fravær av garantier.

Hvis det er aktuelt, bistår vi også våre kunder med å oppnå de nødvendige bærekraftsertifiseringer – involverer partnere der det er hensiktsmessig. Målet vårt er å hjelpe forhandlere med å redusere karbonavtrykket.»

Jeg er så enig med eksperten fra Umdasch, og vi er samtidig stolt av at vi jobber mot det samme målet i våre hjemlige trakter. Inequ AS er involvert i flere prosesser nå som vi tror vil føre frem til gode sertifiseringsordninger, kvalitetsprodukter og kompetanse.

Under et år til Euroshop i Dusseldorf

Tiden går fort og sist det var Euroshop følte vi nesten at dørene lukket etter oss med pandemi. 26. fabruar til 2. mars 2023 er det duket for Euroshop igjen. Så vidt jeg kan se er det mer av det samme, men litt endring i messeplanen for å få bedre sammenheng.

Det er 8 definerte områder

  • Butikkinnredning, design og visell merchadising
  • Belysning
  • Materialer og overflater
  • Butikkteknologi
  • Retail Marketing
  • Expo & Event Marketing
  • Food service utstyr
  • Kjøl og frys
  • Energistyring.

Tror dette blir veldig spennende. Det er stedet for gode ideer, nye kontakter og pleie av gamle kontakter. Jeg vil gjerne bidra med å lage et godt opplegg for dere.